به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو شنبه 25 بهمن 99 را بررسی میکند.
قیمت خودرو امروز شنبه 25 بهمن 99 اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:
عنوان | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
آریسان 1.7L | 120,560,000 | 147,000,000 |
پژو 206 صندوقدار V8 | 130,872,000 | 240,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 110,111,000 | 185,000,000 |
پژو 206 تیپ 5 | 130,872,000 | 245,000,000 |
پژو 207i صندوقدار اتوماتیک | تعیین نشده | 394,000,000 |
پژو 207i اتوماتیک ایران خودرو | 197,000,000 | 395,000,000 |
پژو 207i دنده ای ایران خودرو | 159,800,000 | 267,000,000 |
پژو 207i دنده ای سقف شیشه ای | 199,621,000 | 310,000,000 |
پژو 405 GLX دوگانه سوز | تعیین نشده | 184,000,000 |
پژو 405 GLX | توقف تولید | 180,000,000 |
پژو 405 SLX | 108,061,000 | 190,000,000 |
پژو 2008 اتوماتیک | تعیین نشده | 910,000,000 |
پژو پارس اتوماتیک | 187,303,000 | 305,000,000 |
پژو پارس دوگانه سوز | 126,209,000 | 233,000,000 |
پژو پارس سال | 121,547,000 | 205,000,000 |
پژو پارس LX TU5 | 126,349,000 | 235,000,000 |
تارا اتوماتیک | به زودی | به زودی |
تارا دنده ای | به زودی | به زودی |
دانگ فنگ H30 کراس | توقف تولید | 360,000,000 |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | 370,800,000 | 410,000,000 |
دنا پلاس توربو دنده ای | 271,000,000 | 325,000,000 |
دنا پلاس | 166,122,000 | 275,000,000 |
دنا EF7 | 149,960,000 | 260,000,000 |
رانا پلاس | 179,516,000 | 235,000,000 |
رانا LX | 107,000,000 | 202,000,000 |
رنو تندر 90 پلاس اتوماتیک | تعیین نشده | 430,000,000 |
رنو تندر 90 پلاس دنده ای | تعیین نشده | 341,000,000 |
رنو تندر 90 E2 | تعیین نشده | 315,000,000 |
رنو کپچر | تعیین نشده | 945,000,000 |
سمند LX (ال ایکس) | 116,735,000 | 183,000,000 |
سمند LX EF7 | 114,962,000 | 195,000,000 |
سورن پلاس | 188,504,000 | 280,000,000 |
سورن ELX سال | 131,666,000 | 230,000,000 |
سورن ELX | تعیین نشده | 230,000,000 |
سوزوکی گرند ویتارا 2400 اتوماتیک | تعیین نشده | 930,000,000 |
هایما S5 | توقف تولید | 570,000,000 |
هایما S7 | توقف تولید | 678,000,000 |
عنوان | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
آریو اتوماتیک | تعیین نشده | 380,000,000 |
پراید 111 SE | تعیین نشده | 126,000,000 |
پراید 131 SE | تعیین نشده | 107,000,000 |
پراید 132 SE | تعیین نشده | 108,000,000 |
پراید 151 SE | 91,000,000 | 110,000,000 |
تیبا 2 پلاس | 90,800,000 | 135,000,000 |
تیبا 2 EX | 95,426,000 | 122,000,000 |
تیبا SX گاز سوز | تعیین نشده | 119,000,000 |
تیبا SX | 87,200,000 | 112,000,000 |
چانگان CS35 اتوماتیک | تعیین نشده | 465,000,000 |
سایپا کوییک دنده ای | 129,755,000 | 142,000,000 |
ایران چه خودروهایی را صادر کرد؟
دو خودروساز بزرگ کشور تواستهاند در سال گذشته محصولات خود را به کشورهایی همچون هنگکنگ (با بیشترین میزان ارزش صادراتی)، اسپانیا، تایوان، چین، ترکیه و امارات (با کمترین میزان ارزش صادراتی) صادر کنند.
بر اساس آمار گمرک، ۹۰ درصد صادرات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۸، خودرو ساینا بوده و ۱۰ درصد الباقی متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات خانواده گروه خودروسازی سایپا و سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو بوده است.
ارزش ریالی صادرات این محصولات به تفکیک کشورها بدین صورت است که طی سال گذشته به کشور هنگکنگ بیشترین میزان صادرات به ارزش ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار صورت گرفته است.
پس از آن اسپانیا بیشترین واردات خودروهای ایرانی را داشته که برای کشور ارزآوری ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلاری داشته است.
به کشورهای تایوان و چین نیز به ترتیب محصولات خودرویی ایران به ارزش۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار و ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار صادرات صورت گرفته است.
از محل صادرات خودروسازان داخلی به کشور ترکیه نیز۷۰۰۰ دلار و به کشور امارات چهار هزار و ۶۶۲ دلار، ارزآوری به کشور صورت گرفته است.
تولید خودروی سواری ۱۴درصد افزایش یافت
طی ۱۰ ماهه سال ۹۹ تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳.۹ درصدی را نشان می دهد.
بررسی آمار وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان میدهد که در ۱۰ ماهه سال ۹۹ تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است؛ این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته ۶۱۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه از این محصولات تولید شده بود.
بدین ترتیب تولید خودروی سواری در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳.۹ درصدی داشته است.
همچنین در ۱۰ ماه امسال ۶۸ هزار و ۲۹۸ دستگاه وانت تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۵۹ هزار و ۹۲۲ دستگاه) رشد ۱۴ درصدی داشته است.
تا دی ماه امسال هزار و ۵۳۷ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون نیز تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (هزار و ۷۰۳ دستگاه) با افت ۹.۷ درصدی مواجه شده است.
در ۱۰ ماه امسال ۵۱۹ دستگاه کمباین و ۱۷ هزار و ۷۳۳ دستگاه تراکتور تولید شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۴.۲ درصدی و ۱۳.۶ درصدی ثبت شده است.
واردات خودرو از مناطق آزاد مسکوت ماند
در حالی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای دستدوم خارجی از مناطق آزاد را تصویب کرد که حالا با توجه به رد کلیات بودجه توسط مجلس، این موضوع نیز فعلا مسکوت مانده است.
آنطور که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرده، بحث واردات خودروهای خارجی دستدوم به کشور در واقع همان واردات خودرو از مناطق آزاد است. به گفته حجتاله فیروزی، با توجه به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس، واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز مسکوت مانده است. وی در عین حال تاکید کرده که باید منتظر ماند و دید لایحه دولت (لایحه اصلاحی) در این مورد (واردات خودروهای دستدوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی) چه خواهد بود.
چندی پیش کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در مصوبهای دولت را ملزم کرد نسبت به شناسایی خودروهای غیرآمریکایی در مناطق آزاد اقدام و زمینه ورود آنها به سرزمین اصلی را فراهم کند. طبق این مصوبه، دولت بهمنظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی مکلفشد ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیارهای مشخصشده، ظرف مدت یکماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبتسفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.
این در حالی است که نمایندگان کلیات بودجه را رد کردند و بنابراین مصوبه موردنظر فعلا مسکوت میماند. با توجه به اینکه دولت باید لایحه اصلاحی خود را درباره بودجه ۱۴۰۰ به مجلس ارائه کند، باید منتظر ماند و دید نظرش درباره واردات خودروهای دستدوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی چیست و مجلسیها در نهایت چه تصمیمی در مورد آن خواهند گرفت.
آنچه مشخص است، مصوبه کمیسیون تلفیق از همان ابتدا با انتقادات فراوانی مواجه شد و بسیاری از کارشناسان آن را ناکارآمد و حتی رانتزا دانستند. طبق گفته نمایندگان مجلس این مصوبه در راستای تنظیم بازار خودرو بوده، حال آنکه کارشناسان معتقدند با واردات خودروهای کارکرده مناطق آزاد نمیتوان بازار را تنظیم کرد. به اعتقاد آنها تعداد خودروهای کارکرده مناطق آزاد اصلا به اندازهای نیست که قابلیت تنظیم بازار خودرو را داشته باشد.
موضوع دیگری که کارشناسان بر آن تاکید کردند این بود که اگر قرار است بازار خودرو با کمک واردات تنظیم شود، بهتر است ممنوعیت ورود خودرو به کشور برداشته شود و در آن صورت دیگر نیازی به کارکردهها نیز نیست. در این مورد اتفاقا سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرده که مجلسیها بهدنبال ایجاد تعادل در بازار خودرو در قالب طرح ساماندهی هستند و در این مسیر از ظرفیت واردات هم استفاده خواهند کرد.
به گفته وی، یکی از ظرفیتهای موجود این است که در ازای صادرات خودروهای داخلی، امکان واردات هم ایجاد شود. فیروزی این را گفته که افراد مختلف در صورت عدماستفاده از ارز دولتی میتوانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند. به گفته وی، همچنین افرادی که از کشور نفت میخرند، میتوانند از محل ارز حاصل از فروش آن، نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.